1918 - הקמת תנועת "החלו...הקמת תנועת "החלוץ" ברוסיה1918 - הקמת תנועת "החלוץ" ברוסיהקרא עוד
חזרהעריכה
פרטים (6)
טרומפלדור - פרקי יומן
לא באקראי נקראה בית"ר ע"ש טרומפלדור...
יוסף טרומפלדור - דיוקן, לבוש מדי קצין גד...
יוסף טרומפלדור במדי גדוד נהגי הפרדות, גל...
זאב ז'בוטינסקי וראשי תנועת בית"ר ליד קבר...
תעודת חבר תנועת החלוץ
רוב חברי החלוץ היו, עד מהפכת אוקטובר, בתחומי האימפריה הרוסית. גם בשנים הראשונות שלאחר המהפכה המשיך הארגון בתנופת צמיחה. ב-1918 התכנסה בחרקוב המועצה הראשונה של ארגוני החלוץ ברוסיה. הדמות המרכזית והבולטת באספה הייתה דמותו של יוסף טרומפלדור. הוא הציג מספר עקרונות כבסיס לפעולת הארגון: בראש ובראשונה עליו להיות נטול זיקה מפלגתית ושפתו חייבת להיות עברית. בגולה יתבסס הארגון על קיבוצי הכשרה, שיפעלו במתכונת של קומונה, ויושם בהם דגש על לימוד עבודת האדמה ותנאי החיים בארץ ישראל. על החלוץ גם לטפח הגנה עצמית יהודית. בארץ ישראל על חברי הארגון לפנות להתיישבות חלוצית ולהתארגן במסגרת הסתדרות כללית, על-מפלגתית
באספת הארגון ב-1919 במוסקבה התקבלה "תוכנית טרומפלדור" כמתווה לפעילות הארגון, וטרומפלדור עצמו נבחר ליו"ר הארגון. עד מהרה עלו טרומפלדור וכמה מראשי הארגון בעצמם לארץ ישראל
בהמשך, לאחר התבססות המפלגה הקומוניסטית של ברית המועצות בשלטון, הוחמר הפיקוח על קיבוצי ההכשרה. ב-1923 ירד החלק ה"ימני" (ה"עמלני", שדגל בהתיישבות במושב עובדים ולא בקיבוץ) של הארגון למחתרת, והמשיך לפעול כתנועה בלתי לגאלית, בעוד החלק שהיה קשור למפלגות סוציאליסטיות (כגון המפלגה הציונית-סוציאליסטית) ניסה להמשיך ולפעול בגלוי. ב-1925 נאסרו מנהיגי הארגון ונשלחו לסיביר, וב-1928 בוטל רישיון התנועה הלגאלית וכל קיבוצי ההכשרה שלה פוזרו. מרבית הפעילים עלו לארץ ישראל, חלקם במסגרת הסכמים להחלפת אוכלוסייה שנערכו בין ממשלת המנדט הבריטי לממשלת רוסיה.
טרומפלדור, היה לאגדה מעצבת של דמות היהודי החדש . קצין צבא עטור תהילה , מכונן הגדודים העבריים ותנועת החלוץ. טרומפלדור הגיע בסוף דצמבר 1919 לגליל ונטל על עצמו את הפיקוד על תל חי.
נפילת תל-חי היתה מכה אנושה ליישוב היהודי הקטן בארץ ולתנועה הציונית כולה. פחות משנתיים וחצי חלפו מהצהרת בלפור שעוררה גל תקוות עצום, אלפים התגייסו לגדודים העבריים בצבא הבריטי כשמצעיד אותם החלום להשתתף בכיבוש הארץ, בדרך להקמת בית לאומי בארץ ישראל. בינתיים הושלם הכיבוש הבריטי, השלטון הטורקי הורחק, אך התקווה הגדולה נראתה רחוקה מלהתממש. תחת השלטון הצבאי הבריטי נחשפה, באופן שלא ניתן יותר להתעלם ממנו, הידיעה שישנה תנועה לאומית נוספת, ערבית, הטוענת לבעלות על הארץ. ואז, באו אירועי תל-חי כאשר במלחמה בין הערבים לצרפתים הועמד בסכנה גוש התיישבות יהודי מרוחק. המוסדות היהודיים החליטו, תוך ויכוח קשה, להיחלץ לעזרה. עשרות רבות של מתנדבים נעו צפונה אך נפילת תל-חי, ונטישת מטולה וכפר גלעדי שבאו בעקבותיה, הקדימו אותם. מהאחיזה היהודית בפינת הצפון נותרו רק קברים ומבנים חרוכים.
התנגשות הדמים הראשונה על קביעת הגבולות בין שתי ישויות לאומיות, ציונית וערבית, הסתיימה בכשלון יהודי צורב. המצב נראה נואש ומאיים לאור יחסי הכוחות המספריים 60,000 יהודים מול 600,000 ערבים. כאן הולידה התנועה הציונית, בחיוניות מדהימה, את האף על פי כן של תל-חי, והפכה את האסון למופת מחנך. תל-חי נהייתה סמל למפנה שחוללו אנשי המעשה ברוח היהודית. טרומפלדור היה לאגדה מעצבת של דמות היהודי החדש. י"א באדר נקבע כיום מועד לגבורת ההיאחזות בארץ- בעבודה ובהגנה. תל-חי נתנה לציונות כמה וכמה מרכיבים סמליים החיוניים לכל תנועה שבוחרת בחיים: מקום מקודש, תאריך מקודש, גיבורים חדשים, ובעיקר – טעם חדש לחיים ולמוות. ברוח תל-חי, על סיפוריה ושיריה, מתחנכים דורות של מתיישבים ולוחמים, מאז ועד היום. תל-חי תישמר כסמל יהודי של שילוב ההתיישבות והבטחון, כל עוד ייאלצו יהודים הרוצים בחיי עבודה יצירה ובניין בישראל, לאחוז גם בנשק
מציג פריט: - מתוך 6
טרומפלדור - פרקי יומן
קרא עוד
קרדיטים:
כאן אוצרות החינוכית - ארכיון השידור הציבורי
לא באקראי נקראה בית"ר ע"ש טרומפלדור
קרא עוד
קרדיטים: ספר בית"ר קורות ומקורות, מאת: ח. בן-ירוחם
יוסף טרומפלדור - דיוקן, לבוש מדי קצין גדוד נהגי הפרדות.
קרא עוד
קרדיטים: ארכיון מכון ז'בוטינסקי
יוסף טרומפלדור במדי גדוד נהגי הפרדות, גליפולי
קרא עוד
קרדיטים: ארכיון מכון ז'בוטינסקי
זאב ז'בוטינסקי וראשי תנועת בית"ר ליד קבר יוסף טרומפלדור וחבריו, תל חי.
קרא עוד
רוב חברי החלוץ היו, עד מהפכת אוקטובר, בתחומי האימפריה הרוסית. גם בשנים הראשונות שלאחר המהפכה המשיך הארגון בתנופת צמיחה. ב-1918 התכנסה בחרקוב המועצה הראשונה של ארגוני החלוץ ברוסיה. הדמות המרכזית והבולטת באספה הייתה דמותו של יוסף טרומפלדור. הוא הציג מספר עקרונות כבסיס לפעולת הארגון: בראש ובראשונה עליו להיות נטול זיקה מפלגתית ושפתו חייבת להיות עברית. בגולה יתבסס הארגון על קיבוצי הכשרה, שיפעלו במתכונת של קומונה, ויושם בהם דגש על לימוד עבודת האדמה ותנאי החיים בארץ ישראל. על החלוץ גם לטפח הגנה עצמית יהודית. בארץ ישראל על חברי הארגון לפנות להתיישבות חלוצית ולהתארגן במסגרת הסתדרות כללית, על-מפלגתית
באספת הארגון ב-1919 במוסקבה התקבלה "תוכנית טרומפלדור" כמתווה לפעילות הארגון, וטרומפלדור עצמו נבחר ליו"ר הארגון. עד מהרה עלו טרומפלדור וכמה מראשי הארגון בעצמם לארץ ישראל
בהמשך, לאחר התבססות המפלגה הקומוניסטית של ברית המועצות בשלטון, הוחמר הפיקוח על קיבוצי ההכשרה. ב-1923 ירד החלק ה"ימני" (ה"עמלני", שדגל בהתיישבות במושב עובדים ולא בקיבוץ) של הארגון למחתרת, והמשיך לפעול כתנועה בלתי לגאלית, בעוד החלק שהיה קשור למפלגות סוציאליסטיות (כגון המפלגה הציונית-סוציאליסטית) ניסה להמשיך ולפעול בגלוי. ב-1925 נאסרו מנהיגי הארגון ונשלחו לסיביר, וב-1928 בוטל רישיון התנועה הלגאלית וכל קיבוצי ההכשרה שלה פוזרו. מרבית הפעילים עלו לארץ ישראל, חלקם במסגרת הסכמים להחלפת אוכלוסייה שנערכו בין ממשלת המנדט הבריטי לממשלת רוסיה.
טרומפלדור, היה לאגדה מעצבת של דמות היהודי החדש .
קצין צבא עטור תהילה , מכונן הגדודים העבריים ותנועת החלוץ.
טרומפלדור הגיע בסוף דצמבר 1919 לגליל ונטל על עצמו את הפיקוד על תל חי.
נפילת תל-חי היתה מכה אנושה ליישוב היהודי הקטן בארץ ולתנועה הציונית כולה. פחות משנתיים וחצי חלפו מהצהרת בלפור שעוררה גל תקוות עצום, אלפים התגייסו לגדודים העבריים בצבא הבריטי כשמצעיד אותם החלום להשתתף בכיבוש הארץ, בדרך להקמת בית לאומי בארץ ישראל. בינתיים הושלם הכיבוש הבריטי, השלטון הטורקי הורחק, אך התקווה הגדולה נראתה רחוקה מלהתממש. תחת השלטון הצבאי הבריטי נחשפה, באופן שלא ניתן יותר להתעלם ממנו, הידיעה שישנה תנועה לאומית נוספת, ערבית, הטוענת לבעלות על הארץ. ואז, באו אירועי תל-חי כאשר במלחמה בין הערבים לצרפתים הועמד בסכנה גוש התיישבות יהודי מרוחק. המוסדות היהודיים החליטו, תוך ויכוח קשה, להיחלץ לעזרה. עשרות רבות של מתנדבים נעו צפונה אך נפילת תל-חי, ונטישת מטולה וכפר גלעדי שבאו בעקבותיה, הקדימו אותם. מהאחיזה היהודית בפינת הצפון נותרו רק קברים ומבנים חרוכים.
התנגשות הדמים הראשונה על קביעת הגבולות בין שתי ישויות לאומיות, ציונית וערבית, הסתיימה בכשלון יהודי צורב. המצב נראה נואש ומאיים לאור יחסי הכוחות המספריים 60,000 יהודים מול 600,000 ערבים. כאן הולידה התנועה הציונית, בחיוניות מדהימה, את האף על פי כן של תל-חי, והפכה את האסון למופת מחנך.
תל-חי נהייתה סמל למפנה שחוללו אנשי המעשה ברוח היהודית. טרומפלדור היה לאגדה מעצבת של דמות היהודי החדש. י"א באדר נקבע כיום מועד לגבורת ההיאחזות בארץ- בעבודה ובהגנה. תל-חי נתנה לציונות כמה וכמה מרכיבים סמליים החיוניים לכל תנועה שבוחרת בחיים: מקום מקודש, תאריך מקודש, גיבורים חדשים, ובעיקר – טעם חדש לחיים ולמוות.
ברוח תל-חי, על סיפוריה ושיריה, מתחנכים דורות של מתיישבים ולוחמים, מאז ועד היום.
תל-חי תישמר כסמל יהודי של שילוב ההתיישבות והבטחון, כל עוד ייאלצו יהודים הרוצים בחיי עבודה יצירה ובניין בישראל, לאחוז גם בנשק